We vinden het belangrijk dat we de cliënt kennen en dat we samen met naasten inspelen op zijn/haar behoeften. We werken vanuit het principe ‘Oog voor u’. Dit betekent dat we oog hebben voor wat iemand zelf nog wil en kan en daar zo goed mogelijk bij aansluiten, om zo de kwaliteit van leven te behouden en waar mogelijk te verbeteren.
Inspraak en medezeggenschap
Vanuit het cliëntperspectief lag de focus voor ZorgSpectrum onder meer op inspraak en medezeggenschap. Op het gebied van inspraak worden cliënten en cliëntvertegenwoordigers bijvoorbeeld in toenemende mate gevraagd om, middels een klankbordgroep, een bijdrage te leveren in projecten. Een mooi voorbeeld van inspraak vanuit het cliëntperspectief is dat er een cliëntvertegenwoordiging zit in de adviesraad van de wetenschapscommissie.
Medezeggenschap wordt vormgegeven door de cliëntenraden van de bedrijfseenheden Nieuw thuis, Tijdelijk bij ons en Bij u thuis. Van elke deelraad participeren de voorzitter en een lid in de centrale cliëntenraad van ZorgSpectrum. De cliëntenraden en het directieteam hebben de wens uitgesproken om samen te kijken naar de toekomst van de zorg en daarbij passende cliëntparticipatie. Een extern begeleider heeft hierover gesprekken gevoerd met alle cliëntenraadsleden, de bestuurder en de directeuren. In januari 2023 worden de uitkomsten hiervan met elkaar gedeeld en worden afspraken gemaakt over het vervolg.
Innovatie
We zoeken met elkaar naar passende oplossingen voor uitdagingen die we tegenkomen in de zorg voor cliënten. Dat kan een andere manier van werken zijn of het inzetten van technologie. Afgelopen jaar hebben we onder meer de volgende vernieuwingen gerealiseerd.
Nieuwe manier van werken in Verpleeghuis van de toekomst
In ZorgSpectrum locatie De Kuifmees hebben we een field lab ingericht als ‘Verpleeghuis van de toekomst’. We hebben hier met elkaar een visie ontwikkeld om toekomstgerichte zorg te kunnen bieden. We startten in eerste instantie met het aanwijzen van technologische innovaties, maar verlegden al snel de focus naar sociale innovatie. Dit betekent dat we eerst kijken of de manier waarop we de zorg bieden nog logisch en passend is. De grootste winst voor het ‘Verpleeghuis van de toekomst’ was om de zorg op een andere manier te organiseren en om dat samen met de zorgprofessionals te ontwikkelen, uit te voeren en te evalueren. Om gedurende het hele project bewust te zijn van eigen belemmerende overtuigingen hadden we een inspiratieraad opgericht. De raad hield ons scherp vanuit verschillende perspectieven en besprak dilemma’s met ons. Dit gaf vertrouwen en zorgde ervoor dat we ons sneller konden ontwikkelen.
Podcast: Verpleeghuis van de toekomst aflevering 4
Anders werken
Pilot Virtuele thuiszorg
In september 2022 is binnen de discipline ‘Vertrouwd thuis’ een pilot gestart met virtuele thuiszorg.
We werken hierin samen met zorgtechnologie leverancier MobileCare, waardoor een productenaanbod van ongeveer dertig technologische hulpmiddelen beschikbaar is gekomen. Van (gekoppelde) meetapparatuur tot sensoren en welzijnsoplossingen. Het primaire doel is om zelfredzaamheid van cliënten te vergroten. De pilot duurt tot maart 2023.