Oog voor de organisatie
lancering nieuwe website
We vinden het belangrijk voortdurend te blijven werken aan veiligheid en kwaliteit als basis voor goede zorg. Veiligheid is essentieel om leed en letsel te voorkomen, zowel voor cliënten als voor collega’s. Daarnaast zijn we voortdurend bezig met het verbeteren van bestaande processen, werkplezier, teamkracht en leiderschap. De manier waarop wij onze systemen inrichten om kwaliteit te ‘managen’, draagt bij aan het toevoegen van waarde voor de cliënt. De dienstverlening van onze ondersteunende afdelingen draagt bij aan het ‘ontzorgen’ van zorg- en behandelprofessionals die de cliënt en diens naasten ondersteunen.
Wijzigingen bestuur en directie

In 2023 is ZorgSpectrum overgestapt naar een tweehoofdige collegiale Raad van Bestuur. Marco van Reenen is, na een interim-periode van een half jaar, per 1 juli 2023 benoemd als vaste bestuurder. Op 15 november 2023 is Françoise Dings aangesteld als voorzitter van de Raad van Bestuur.

Ook in het directieteam zijn er afgelopen jaar wijzigingen geweest.
  • Regina Falck is sinds eind mei ook directeur van de bedrijfseenheid Tijdelijk bij ons. Daarnaast is Regina directeur voor de bedrijfseenheid Behandeling en expertise en voor Klant en marktontwikkeling.
  • Per 1 juni 2023 is Hans Pruim begonnen als directeur Informatievoorziening en ICT.
  • Sandra van Eijk is per 1 december 2023 gestart als directeur Gastvrijheid en service.
  • Wendy Winkelman was in 2023 directeur a.i. voor de bedrijfseenheid Nieuw thuis. Begin 2024 is deze functie vast ingevuld met Lydia van Rossum.

Nieuwe website

In mei 2023 hebben we de nieuwe website van ZorgSpectrum gelanceerd. De website www.zorgspectrum.nl is gebruiksvriendelijker en overzichtelijker, waardoor bezoekers gemakkelijker de juiste informatie kunnen vinden. Ook sluit de nieuwe website qua vormgeving beter aan bij andere communicatie-uitingen van ZorgSpectrum.

Transitie Grand Cafés

Afgelopen jaar hebben we verschillende veranderingen doorgevoerd in de Grand Cafés op onze woonzorglocaties. Deze veranderingen zijn nodig omdat we in de toekomst met minder inkomsten, méér cliënten moeten ondersteunen. Om ook dán goede zorg te kunnen verlenen, is het van belang dat financiële middelen zoveel mogelijk wordt ingezet voor de directe zorg aan cliënten. Er is daarom gekeken naar manieren om het proces rond het aanbod van eten en drinken efficiënter in te zetten. Ook is er veel aandacht besteed aan duurzaamheid rondom maaltijdverstrekking. Dit resulteerde in minder voedselverspilling. De hele transitie heeft veel impact gehad, met name voor collega’s binnen Gastvrijheid en service. Bijvoorbeeld in veranderingen in het takenpakket en de roosters. We zijn er trots op dat uit de evaluatie onder medewerkers blijkt dat zij ondanks de veranderingen toch ervaren dat het transitietraject goed is verlopen.
John Geurtsen, manager G&S (Magazine Samen, april 2023)
“Er moet zoveel mogelijk geld beschikbaar blijven voor de directe zorg. Binnen Gastvrijheid en service zagen we mogelijkheden om te besparen, zowel op de inzet van personeel als op het eten en drinken. Belangrijk hierbij was dat we niet op kwaliteit wilden besparen.”
Vastgoedontwikkelingen

We hebben ons strategisch vastgoedplan herijkt. We werken nauw samen met gemeenten en doen haalbaarheidsonderzoeken voor locaties. De bouw van onze nieuwe locatie Brinkhoef in Hoef en Haag verloopt goed. Deze woonzorglocatie opent in oktober 2024.
Sfeerimpressie hoogste punt Brinkhoef 8 november 2023
Kwaliteit zichtbaar maken

Met het houden van interne audits bekijken we onze eigen processen. Hierover laten we gecertificeerde bureaus via externe audits een oordeel geven. Dit biedt ons de gelegenheid om de kwaliteit van dienstverlening te monitoren en steeds verder te verbeteren.


Audits in 2023

Interne audits
Ons interne auditteam bestaat uit collega’s uit de zorg en van de ondersteunende afdelingen. We werken met een meerjaren auditkalender en toetsen minimaal de meest risicovolle processen in de zorg, waaronder medicatieveiligheid, hygiëne en infectiepreventie en methodisch werken.

Standaard is ook de audit op de basisindicatoren, waaronder ‘Advance Care Planning’, ‘aandacht voor eten en drinken’ en ‘het bespreken en leren van incidenten’. De uitkomsten van deze audit delen we ook extern met het Zorginstituut.

Data Protection Impact Assessment (DPIA)
Een DPIA is een instrument om vooraf privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen zodat de organisatie maatregelen kan nemen om de risico’s te verkleinen. ZorgSpectrum heeft in 2023 twee DPIA’s laten uitvoeren: op het Mobiel Geriatrisch Team (MGT)-proces en op Heimelijk cameratoezicht. Uit beide DPIA’s kwamen 8 risico’s naar voren waar mitigerende maatregelen voor zijn getroffen.

Prismateam
Het prismateam van ZorgSpectrum onderzoekt calamiteiten en ernstige incidenten en klachten. In 2023 zijn er twee incidenten onderzocht. Daarnaast heeft het prismateam een onderzoek uitgevoerd in het kader van (vermeend) geweld in de zorgrelatie, hiervan is melding gedaan bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ook is er een onderzoek gestart naar aanleiding van een incident tussen twee cliënten, dit loopt door in 2024.

ISO 9001
Naast de externe audits op de schoonmaak en de navolging van de HACCP (de risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen), heeft de hercertificering voor het ISO 9001 certificaat plaatsgevonden. Er zijn gesprekken gevoerd met de bestuurder en medewerkers van Advies en support, de OR en de ZAR, commissies, en zorglocaties De Dichter, De Geinsche Hof, Hof van Batenstein, Het Houtens Erf en Het Haltna Huis.

In het uitgebreide Kwaliteitsverslag is meer te lezen over hoe ZorgSpectrum werkt aan kwaliteit.
Kwaliteitsverslag
Stefan Sterrenberg,
Certificatie in de zorg
“Net als voorgaande jaren zien we een betrokken organisatie die werk maakt van persoonsgerichte zorg en die graag aan de basis staat van (sociale en technische) innovaties. We zien bij medewerkers een intrinsieke motivatie om persoonsgerichte zorg te leveren en continu te verbeteren.”
Lees verder
Volgende pagina