Het is weer eerste van de maand; tijd voor de introductie van nieuwe medewerkers. Ik doe dit al jaren en elke keer weer verheug ik me er op. Het is echt een eer om nieuwelingen te verwelkomen in onze organisatie. Vooral nu, omdat het zo lastig is nieuwe mensen te krijgen én te houden.
Graag wil ik overbrengen hoe leuk en innovatief ZorgSpectrum is en wat je zelf kunt doen om betrokken te blijven in je werk, en dat werk zinvol te maken samen met je collega’s. Alleen is maar alleen en samen is meer mogelijk; dat laatste deel van de zin is de slogan van ZorgSpectrum.
Lekker ‘jargonnen’
Het is altijd weer boeiend hoe zo’n groep nieuwe medewerkers is samengesteld. Soms zijn er alleen maar verzorgenden/verpleegkundigen en kun je lekker ‘jargonnen’. Hoef je geen rekening te houden met afkortingen en kun je zo maar PG en ZZP en CVA zeggen zonder het te hoeven vertalen.
Vandaag is Dennis Heijkamp in dienst gekomen. Hij wordt senior controller, en heeft een bewuste keuze gemaakt voor onze sector, die behoorlijk onbekend is voor hem. Dus dat wordt ‘vertalen’. Leuk!
We beginnen met een kennismakingsrondje. Daarin vraag ik altijd naar de tips en tops en wat ‘Samen meer mogelijk’ voor iedereen betekent. En je moet iets anders bedenken dan je voorganger dus ‘ik vind hetzelfde als wat zij net zei’, daar neem ik geen genoegen mee.
Mijn eigen ritme
Iedereen heeft een eigen reden om te veranderen van werkgever. Zo is er een verpleegkundige (vrouw, 48 jaar, net niveau 4 afgerond) die ruim 18 jaar alléén maar nachtdiensten heeft gedaan. Nu vindt ze de tijd rijp om over te stappen naar een ander ritme, omdat haar kinderen ouder zijn. En er is een verzorgende die juist naar de nachtdienst gaat, omdat dat beter te combineren is met haar kleine kinderen. Ook hier geldt dus ‘Samen meer mogelijk’.
Er worden mooie dingen gezegd over ‘Samen meer mogelijk’ en ook hoor ik wat open deuren. Tamara, die net haar diploma haalde, flapt er uit: “alleen gaat het sneller, maar eh… samen gaat het beter hoor.” Een eerlijk antwoord, zo hoor ik ze graag.
Met verschillende vragen en al die verschillende ervaringen en gezichtspunten krijgen we mooie gesprekken. Zoals: “Het gebeurt vaak dat je denkt ‘ik doe het wel ff’ en voordat je het weet neem je het over van de bewoner of de cliënt.” Dat onderwerp leent zich goed om eens bij stil te staan. Wat doe je de ander aan, als je iets overneemt? Wat levert het wel of niet op?
Dat slangetje zit dubbel
En dan krijg je als sollicitant een rondleiding over jouw misschien toekomstige afdeling en valt je oog opeens op het slangetje van de infuus dat geknakt is. “Nou dat schiet ook niet op”, flap je eruit en dat is dan weer een reden om je direct aan te nemen. Want zinnige feedback geven, daar staan we voor open.
En zo heb ik dit jaar al wel 100 nieuwe medewerkers mogen verwelkomen en hoop ik dat ze nog steeds met veel plezier bij ons werken, ook al is het gras bij ons echt niet groener. Ook wij hebben te maken met personeelstekorten, met veranderingen in de organisatie, met collega’s die komen en gaan, met bewoners/cliënten die komen en gaan…
In januari nodigen we een aantal nieuwe medewerkers uit voor een lunch met Vivian Broex, onze bestuurder, om van hen te horen wat er waar is aan onze beloftes en welke tips ze nog hebben.
Ik kijk er naar uit!
Blogger: Paulien Geraerts